Az EU klímavédelmi politikájának elemeként a közelmúltban bevezették az épületek minősítési rendszerét. Az itthoni szabályozás a 176/2008 Kormányrendelet keretében történt meg. Ebben a jogszabályban kerültek kifejtésre a tanúsítást érintő kérdések, többek között az is, hogy mely esetekben kell kötelezően elkészíttetni a dokumentumot, illetve mikor adható mentesség.
Az energetikai tanúsítványt készítő szakember az Országos Építésügyi Nyilvántartásba beküldi az elkészült számításokat, ahol azokat eltárolják statisztikai célokra. A rendszerben tárolt számítások tekinthetők hitelesnek, ezt bárkinek lehetősége van visszakeresni az archívumban.
A központi nyilvántartástól egyedi azonosító kódot kap a dokumentum, ez az ún. HET szám, amit fel kell tüntetni a szerződésben. A HET szám segítségével egyszerűen ellenőrizhető és igazolható a dokumentum hitelessége. A jogszabály szerint az adásvételi szerződés tartalmazza a tanúsítvány azonosító számát és a vevő nyilatkozatát, hogy átvette azt az eladótól.
A Magyar Mérnöki Kamara vagy a Magyar Építész Kamara mérnök tagja végezhet tanúsítói tevékenységet. A vonatkozó jogszabályok előírásai szerint rendelkeznie kell szakirányú mérnöki végzettséggel, minimum egy év szakmai tapasztalattal és jogosultsági vizsgával. A szakembernek fel kell tüntetnie jogosultsági számát a kiadott tanúsítványokon.
Az alábbi oldalakon tudja ellenőrizni a tanúsítói jogosultságokat.
MMK névjegyzék »A tanúsítvány 10 éven belül akkor veszti érvényességét, ha az ingatlanban olyan átalakítást hajtanak végre, ami befolyásolja az energetikai minőséget (pl. hőszigetelés, nyílászáró csere, kazáncsere). A minősítés akkor is érvényét veszti, ha a jogszabályban leírt minősítési skála szigorodik. Megújítani csak akkor kell a tanúsítványt, ha az már érvényét vesztette, és arra újra szükség van (eladás, bérbeadás, banki hitel stb.).